geir bredes weblogg

Denne bloggens høye beskytter er "Saint Marshall, the Holy Fool"

Wednesday, January 25, 2006

Leser for tiden Virksomme ord som er en antologi over politiske taler gjennom 200 år. Så langt er alt vel og bra, men det er likevel et par taler som krever intervensjon fra min side. Jeg er skuffet over talen til Francis Hagerup, dette var den eneste i sitt slag, talen ble fremført i Stortinget 18.mai, 1905 i forbindelse med Konsulatloven, og Hagerup var den eneste som var kritisk til loven som førte til unionsbruddet. Talen er forholdsvis korrekt disponert og en flott tale i forhold til sosiale betingelser anno 1905, men innholdet er kjedelig og uten særlig folkelig appell. Hagerup griper fatt i en rekke sekundære problemer som er ubetydelige i en så betydningsfull situasjon, Hagerup trekker frem økonomiske og juridiske betenkeligheter i forhold til konfrontasjon med Kongen.

Jeg vil nå legge frem min egen tale, som i større grad vil appellere til folket, ved å trekke frem sakens betydning for folk flest. Jeg er klar over at unionen er i en mer eller mindre uhelbredelig tilstand, men den som intet våger, intet vinner. Talen er skrevet med et moderne språk som jeg selv foretrekker, og talen er selvfølgelig skrevet i abl (akseptabel blogglengde).

Herr President,

Jeg skulle gjerne ha akseptert forslaget til komiteens formann om vedtak uten debatt, men jeg føler at det eksisterer en villfarelse i folket, som jeg ser meg forpliktet til å korrigere. Etter at Fridtjof Nansen vandret over Grønland har det vokst frem en holdning i Norge om at enhver nordmann er av Nansens kaliber, og at dette vil gi et heldig resultat ved en krig mot Sverige. Det er en villfarelse som baserer seg på to vesentlige feiltolkninger, for det første at Nansens evner kommer godt med i krig, og for det andre at enhver nordmann er av Nansens kaliber.
Jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå hvordan det å gå på ski over Grønland kan sammenlignes med å krige, jeg vil gå så langt som å sammenligne dette med egypternes tanker om å gjøre opprør mot Cæsar, det var en av de siste tankene til disse. Den siste tanken var selvfølgelig: "Jeg visste det, hodet har bevissthet i noen sekunder etter å ha blitt skilt fra resten av kroppen. Jeg er også av den oppfatning at hvis vi havner i krig, kommer det norske folk til å bli kjent som den største gruppen som har løpt over Grønland, etter en vill ferd via Hamar, Elverum, Molde og videre med båt til Tromsø.
Hvis vi likevel velger å tro at Nansen ferdigheter kommer til å gi oss seieren, er min store betenkelighet om hvorvidt enhver norsk mann kommer til å fremvise et eksepsjonelt mot i møte med svenske kuler og bajonetter. Dette er en fantasi som kanskje gjør nytten under dynen på kveldstid, men i virkeligheten vil egeninteressen i den norske mann seire i dilemmaet mellom å springe over Grønland eller å bli voldtatt av den svenske hæren. Enhver mann er en Fridtjof fuckings Nansen, Pøh!
Jeg vil avslutte med profeten Fridtjof fuckings Frank Gundersens visjoner; om 101 år vil Gundersen peke ut en ny messias, og denne mannen vil lede det norske folk inn i en lysende fremtid som renner over av melk, honning og myrra. Det er alt jeg ber om, la oss vente, la oss ikke forhaste oss med slike lysende fremtidsutsikter. Jeg har sagt mitt, jeg håper Michelsen vil holde seg til saken i sin replikk, og å slutte å tyte om sin ære og makt.

PS! Har hørt et rykte om at den ene forfatteren av boka har kalt opp barna sine etter en disippel og vokalisten i Guns`n Roses. Kan noen bekrefte dette?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home