geir bredes weblogg

Denne bloggens høye beskytter er "Saint Marshall, the Holy Fool"

Tuesday, January 10, 2006

ID, FOLKENS!

Heller ikke dette året rakk jeg å komme meg til Mekka. På grunn av dagens lave lave trygdesatser måtte jeg velge mellom en tur til Rock am Ring i sommer, og Id. Siden programmet er hårfint bedre på Rock am Ring i år, valgte jeg altså Tyskland fremfor Mekka.

Internett er imidlertid et glimrende middel til å holde seg oppdatert om festivitasen i øst. I tillegg har agenten min, Atle, reist ned for å rekognosere og tilrettelegge turen min som, forhåpentligvis, vil finne sted neste år. Bloggen min kommer i tiden fremvover til å bringe nyheter defra. Atle har sagt seg villig til å fungere som en slags korrespondent. Siste nytt er at terrorfrykten er stor. 76 mennesker mistet livet i forrige uke etter at et pensjonat falt sammen. Sikkerhetsoppbudet er derfor større enn noengang. Ja, kanskje med unntak av i 1928 da ryktene gikk om at dommedag ville ramme verden.

I dag begynner Id-ul-adha. Det betyr ofring i fire dager fremover. Man skal kle seg pent og ofre dyr, fortinnsvis lam, okse eller kamel. Jeg har dessverre ikke råd til hverken lam eller okse. Og i hvert fall ikke kamel. Men jeg har fått låne pene sko og bukse fra naboen min (Gaia) og fått låne en hamster av dyrebutikken i etasjen under.

Mange tror at ydmykhet ikke kan forenes med å dresse seg opp og kle seg i pene sko. Til dem vil jeg si med profeten: "Allah er vakker og elsker all skjønnhet". På denne måten kan idealet om ydmykhet forenes med å kle seg i pene sko og klær.

Jeg strever ennå med å forene dreping av dyr med idealet om ydmykhet, men har satt Atle på saken. Hamsteren får leve frem til jeg hører fra ham igjen. Jeg føler jeg må rettferdigjøre for meg selv alle drap jeg begår. Det er en liten hang-up jeg har. Men la det ikke stoppe dere, venner!

Og husk: Nå er det ikke lenge til OL, heller!

God Id, så lenge!

PS: her er Atle i forkledning på flyplassen i Mekka. Han er og blir en forkledningens mester!

3 Comments:

  • At 8:02 AM, Anonymous Anonymous said…

    Det er ikke Id nå. Det er Hajj!

     
  • At 8:47 AM, Blogger geir brede said…

    potato potatoe

     
  • At 4:53 AM, Anonymous Anonymous said…

    Det er faktisk både Store Id og Hajj. Samtidig!

     

Post a Comment

<< Home