geir bredes weblogg

Denne bloggens høye beskytter er "Saint Marshall, the Holy Fool"

Thursday, November 24, 2005

Har fått høre fra kilder nær juryen i Gullbloggen at grunnen til jeg ikke er nominert, er at jeg har vært ugjenkjennelig i bruk av stor bokstav. SkAnDaLøSt! JeG hAr IkKe TeNkt Å iNnOrDnE mEg; mEn FoR å SkApE gJeNkJeNnEliGhEt HaR jEg FuNnEt OpP eT nYtT sYsTeM. Neida, bare en spøk i forbindelse med scrabble-vm i England.

Grunnen til at jeg tar meg tid til å blogge mitt i tentamen-perioden er at jeg har fått en briljant idè. Den kom til meg da jeg satt å så reklame på TvNorge, da jeg synes det ble sagt, at hvis du bestilte noe fra Leasy kom Petter hjem å installerte for deg. Da forstod jeg endelig poenget med hele eldreomsorg-debatten tidligere i år. Problemet med dagens samfunn og fremskrittet er at man blir klar over at verden er uoversiktelig, og dette fører jo som kjent til krig. Løsningen på dette er at man skaper et liksom-gjennkjennelig samfunn, og her har jeg to løsninger. Enten kan du kjøpe et produkt via meg, dette vil ordnes slik at du betaler meg et urimelig høyt beløp for å gjennomføre handelen for deg. Dette kan bare skje hvis etterspørselen holdes på et anstendig nivå, det er derfor jeg tar en urimelig høy pris.

En mer lønnsom måte dette kan gjennomføres på er at man er nødt til å skifte navn til Petter for å få jobbe for Leasy. dette kan gjøres på artig måte, for eksempel gjennom teambuilding, og her slår man to fluer i en smekk. Tenk for en lagånd man kan få i en bedrift hvor alle heter det samme, man kan sannsynligvis oppnå en effektivisering på 30-31 prosent. Det er jo en viss fare for at det vil oppstå endel forviklinger hvis alle har samme navn, men da vil jeg foreslå et DNA-register for enkel og grei sortering.

Hvis du vil handle gjennom meg, er det bare å legge igjen nødvendig informasjon under comments, så skal jeg fikse resten. Jeg nevner ikke priser før giro, da jeg sterkt ønsker den effekt at det er litt dyrere enn du hadde forventet deg. Dette trikset holder også borte bermen som er nødt til å forholde seg til budsjetter. Nå sitter du sikkert å tenker at jeg bare legger 15 prosent på det du tenkte at det kostet i utgangspunktet, derfor legger jeg på 10 prosent til, og runder av til nærmeste primtall, for å bruke dette tallet som katet a i en trekant. Prisen vil være hypotenusen.

8 Comments:

  • At 5:10 PM, Anonymous Anonymous said…

    "Nå sitter du sikkert å tenker at jeg bare legger 15 prosent på det du tenkte at det kostet i utgangspunktet, derfor legger jeg på 10 prosent til, og runder av til nærmeste primtall, for å bruke dette tallet som katet a i en trekant. Prisen vil være hypotenusen."

    Hva da med den andre kateten?

     
  • At 5:34 PM, Blogger geir brede said…

    Min agent, Atle, har fortalt meg at jeg ikke bør svare på dette spørsmålet, da det ville være mulig for en 13-åring å regne ut hypotenusen med verdien på de to katetene. Og med respekt å melde, målet er å gjøre det vanskeligst mulig. les i bloggposten for bakgrunn for denne målsetningen.

     
  • At 5:54 PM, Anonymous Anonymous said…

    OK. Om prisen da f.eks. blir på 531512 kroner, hva er da nærmeste primtall?

     
  • At 6:04 PM, Blogger geir brede said…

    Agenten min, Atle, sier at jeg må slutte å ringe ham om natten med teite spørsmål, så du får få tak i en kalkulator eller noe.

     
  • At 6:07 PM, Anonymous Anonymous said…

    Du får ringe agenten din Atle i morgen. Jeg vil ha et svar.

     
  • At 6:09 PM, Blogger geir brede said…

    Er denne bloggen din beste mulighet for å få svar på mattespørsmål?

     
  • At 6:19 PM, Blogger geir brede said…

    Nå har jeg konferert med en tidligere klassekamerat, hvis anagram er rik kølle, og vi er enige om at det er temmelig vanskelig å regne ut primtall over 7. Hvis det er noen som har hint i forhold til å regne ut primtall, mottas disse med tak. Ser for meg at kvadratroten påvirker primtall på samme måten som månen påvirker flo og fjære.

     
  • At 5:43 AM, Anonymous Anonymous said…

    Hei, jeg bestiller en TV av deg. Den kan gjerne være bred og flat. Og jeg antar denne tv'n kommer til koste meg lite siden jeg gidder å bestille av deg. Dermed kom jeg kom fram til at en hundrings kan det koste meg at du kommer på døren med tv'n.

    Når du da har lagt 15 % (115 kr) og legger på 10 % til blir koster det 126,50 kr, nærmeste primtall blir da 127 kr (der snek du til deg 50 øre !)

    Det er nå jeg aner ugler i mosen og tenker på hvor mye jeg er villig til å betale; vi kan si 60 000 kr er hypotenusen. Når vi da regener med at katet a er 127 kr ender vi opp med at katet b er 1,8083.

    God lesning: http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/3736/primtall.htm

     

Post a Comment

<< Home