geir bredes weblogg

Denne bloggens høye beskytter er "Saint Marshall, the Holy Fool"

Wednesday, November 09, 2005

som en konsekvens av de siste dagers hendelser, har jeg fått mye fritid, som jeg nå har bestemt meg for å vie meg til kontrafaktisk historieskrivning. jeg kunne tenke meg å se på det som nå finner sted i frankrike, og sammenligne det med politiskolen 1. den utløsende faktoren for hendelsene i frankrike var to gutter som døde i en trafo-stasjon, på flukt fra politiet. det er mye å lære bare her, men spørsmålet jeg stiller meg er: hvordan eskalerer situasjonen, og de konsekvenser dette kan føre til i et lenger perspektiv.

som sagt er sammenligningsgrunnlaget her politiskolen 1. det som skjer i denne filmen, er at opptøyer starter etter at han kadetten har kastet eple i hodet på en stor neger. hva ville skjedd hvis han ikke hadde truffet? hva hvis det ikke var et eple? eple har som kjent en helt annen historisk tyngde enn en appelsin (les: newton, willhelm tell). kadetten kaster eple, fordi han ikke har særlig lyst på eple. her kunne det være fristende til å utdype hvor viktig det kjedelige kan være, men det dropper jeg. ihvertfall er konsekvensene av opptøyene at mahoney og hightower får beholde jobben, og dette viser seg å være positivt i forhold til de neste filmene. dette er et eksempel på hvordan spesifikke hendelser får store, og avgjørende konsekvenser. at harris får beholde jobben er betenkelig, men det får ikke avgjørende betydning i de neste filmene, og det oppstår jo en del artige situasjoner i motstetningen mellom gjengen og harris. men tilbake til opptøyene, et kritisk punkt er hvor en mann kommer inn i biljardhallen og roper at det er noe i gjerde, og bare gamla står igjen. dette viser at omtrent alle er klare for å lage leven, utenom de gamle, og treige. de konservative, og velfødde. for å trekke en parallell til frankrike kan man se at det er spesielle grupper som er predisponerte for å delta. om det er bare de gamle som står igjen er vel heller tvilsomt.
hvem som kommer til å fremstå som heltene i maktapparatet etter opptøyene i frankrike kan være vanskelig å si noe om på dette tidspunktet. om dette kan gi de som er på vei ut en siste sjanse til å blir helter, kan ikke sies sikkert, men det bør ikke utelukkes. det er videre uvisst om innenriksminister nikolas sarkozy får være med videre, men hvis han fortsetter, må det være lov å håpe på nye, artige forviklinger i den femte republikk. de endelige konsekvensene for opprøret er latterlig å spekulere i, siden vi ennå ikke vet konsekvensene av den franske revolusjon. hvis temaet fenger vil jeg bare henvise til debatten i dagbladblablabloggen, hvor en rekke intelligente mennesker virkelig gjør temaet til et festmåltid.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home