geir bredes weblogg

Denne bloggens høye beskytter er "Saint Marshall, the Holy Fool"

Friday, November 11, 2005

likestilling for dummies

leser i avisen at kvinner fortsatt tar mannens etternavn og trine eilertsen i bt får ikke komme på herremiddag. regjeringen klarer ikke å oppfylle APs egne vedtak, og bedrifter som ikke har femti prosent kvinneandel i styret, går en skummel fremtid i møte. er det ikke på tide å kvitte oss med disse patriarkalske systemene en gang for alle? har tidligere nevnt eva lundgren i bloggen, dette er en metode, her vil jeg derimot legge vekt på hvordan den enkelte kan gjøre sin skjerv daglig.

det første kravet som må stilles er at alle må slutte å voldta hverandre. dette er en bedre løsning enn at kvinner skal begynne å voldta menn, som man har fått første tilfelle av denne uken. at det er vanligere at menn voldtar menn enn at kvinner gjør det, gjør ikke saken bedre. på det mentale planet blir det faktisk mye verre. det er også mange positive synergieffekter knyttet til bortfall av voldtekter. så jeg vil her oppfordre alle til å slutte å voldta.

navneproblematikken er en nøtt, men det farligste vi kan gjøre er å bare overse dette, regne det som et ikke-problem. ved å lage sine egne nye familenavn kan man slå to fluer i en smekk, både likestillingsmessig og en smekk til jante. her åpner man for kreativiteten og man kan få en fargerik telefonkatalog. det vil nok gi et slag til pølse-hansens forslag om å innkalle minst en med rart etternavn til jobbintervju. jeg ser så mange positive sider ved denne metoden, og jeg vil her gi et eksempel. tenk når fam. Jølla går hvert til sitt, kan birgitte automatisk bli registrert i folkeregisteret som birgitte post-jølla. dette er et solid dokument 8-forslag.

jeg håper dette setter problematikken i en forståelig ramme, hvis man har andre likestillingsproblemer kan man bruke analogi fra de ovenfor. her bør man bruke prøv og feil-metoden, og sannsynligvis vil man raskt forstå hvis man har brukt feil regel. som et eksempel vil jeg si at man ikke bør være for innovativ i forhold til graviditetsproblematikken. jeg vil ikke kalle meg ombud, men mer likestillingskonsulent.

2 Comments:

Post a Comment

<< Home