geir bredes weblogg

Denne bloggens høye beskytter er "Saint Marshall, the Holy Fool"

Monday, January 16, 2006

Jeg trodde jeg var alene, men så fant jeg ut at jeg er jo en Meweer. MeWe er benevnelsen på generasjonen født sent på 80-tallet, så det betyr at jeg er den eldste Meween, og jeg føler derfor en forpliktelse overfor de som kommer etter, og jeg tar på meg ansvaret for å utdanne denne ventede tsunamien . Det er jo andre også som har skrevet om denne generasjonen, noen enkle, og noen litt mer avanserte. For spesielt interesserte er jo boken til Mats Lindgren & co et alternativ.

Kjernen i denne nye generasjonsideologien er at vi dyrker både kollektivet og individualismen, ja du leste riktig, vi liker begge deler. Hvordan kan dette ha seg, jo som min gamle farmor pleide å si: Alt til sin tid, for Norge. For eksempel så er det greit å være alene når du er med kjæresten din og når du kjører moped. Når du deler dine dypeste tanker med ei jente om livet og sånt, er det greit at ikke alle andre sitter og glor. Og på moped er det påbud om å være alene, så det er altså ikke spesifikt for MeWe-generasjonen. På den andre siden er det greit å være flere også, og da spesielt ved gruppearbeid, bussturer (de fleste selskaper har grupperabatt på 17%) og i fotball.

Vi bruker også mye tid alene sammen med andre. Det vil si når vi er på internett og hører på Walkman er man alene og i et fellesskap samtidig, dette kan betraktes som Meweens nirvana. Dessuten er blogging en ypperlig aktivitet for denne generasjonen, og bursdagselskaper hvor gruppen kommer sammen for å dyrke den enes individualitet. Da spiser vi kake, og ofte plasserer vi flere lys på toppen av kaka, som er et symbol på gruppen, som blir fordelt på individuelle kropper. Å spise sammen med andre er et ritual som MeWe-generasjonen har hentet fra Antikken, de man spiser med hører man sammen med. Enkelte forskere påstår at det fantes Meweer allerede 100 år før kristus, men dette er det bare vage henvisninger til hos Plutark, og alle vet jo at Plutark er en dust.

Håper dette har vært klargjørende for både nysgjerrige og de som er søkende, og til slutt vil jeg bare si at DNs påstander om at MeWe er en underavdeling av Tjen folket er sterkt overdrevet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home