geir bredes weblogg

Denne bloggens høye beskytter er "Saint Marshall, the Holy Fool"

Monday, October 31, 2005

Siden jeg jo har bursdag i dag, har jeg brukt dagen til å tenke over livets realiteter. Det gamle "Memento mori" gir bare mer og mer mening for hver bursdag som går unna. I dag har jeg tenkt mye over det betente temaet mobbing. Jeg har bitt meg merke i at ikke bare blogging er i vinden for tiden, "anti-mobbing" er minst like stort. Jeg vil derfor forsøke å høyne min "anti-mobbekapital" med min alledere tilegnede bloggekapital (se forrige innlegg) ved å starte aksjonen: "blogging mot mobbing". Denne akjsonen tar sikte på å utrydde mobbing for all fremtid.

Mobbing er nemlig utrolig primitivt. Det er på linje med røyking. Mobbing var noe vikingene hadde det gøy med. Vikingene var kanksje noen av de verste mobberene verden har sett. Et gammelt viking-mobbetriks var jo å kutte av andres bein og voldta deres koner.

Snorre var blant de første som startet anti-mobbekampanjer, og han ble mobbet for det. Hans anti-mobbekampanjer ble karakterisert som iq-mobbing av vanlige, ærlige vikinger. Det var derfor ikke greit å være gift med Snorre.

Moses tok også et oppgjør med de tidligere tiders brutale mobbing: "Du skal ikke slå i hjel". Og Jesus forsøkte seg med en oppskrift på hvordan mobbeofferet kunne unngå mobbing: "Snu det andre kinnet til". Dette vet imidlertid alle som har opplevd mobbing på kroppen er en særdeles dårlig ide, og fungerer bare inne i hodene på idealistiske førskolelærere.

Det eneste som hjelper mot mobbing er "nulltoleranse". Derfor vil denne bloggen i fremtiden slå hardt ned på alle former for mobbing. Fra i dag av vil dette, min fødselsdag, være mobbeofrenes dag. 31. oktober vil være dagen for brilleslanger, sengevætere, bokormer, homofile, jøder, kjettere, samer, rødhårete, gutter med liten tiss, pingler og hekser (selv om vi vet at all forskning tyder på at mobbing rammer helt tilfeldig). Jeg vil presisere at selv om jeg ikke faller inn under noen av de nevnte kategoriene, så støtter jeg deres sak.

Descartes hevdet jo at det er anti-mobbekampanjer som skiller oss fra dyrene.

Vær med DU også! I "blogging mot mobbing"!

2 Comments:

  • At 2:37 PM, Blogger mrtn said…

    Apropos snu det andre kinnet til, så kom jeg til at tænke på den danske filmen Terkel i Knipe (fantastisk, må sees), der på et tidspunkt hovedpersonen Terkel, et mobbeoffer, går til sin lærer og forteller hvor vondt han har det. Der får han høre at han skal ta igjen med en klassisk replikk fra danske skolelærere ca. 1988: "bare sig 'hvad med dig selv.'"

    Oppildnet av sin lærer, går Terkel ned i skolegården og fremfører denne rap for sine to plageånder.







    (så banker de ham opp)

     
  • At 2:37 PM, Blogger mrtn said…

    Og gratulerer med dagen igjen!

     

Post a Comment

<< Home