geir bredes weblogg

Denne bloggens høye beskytter er "Saint Marshall, the Holy Fool"

Monday, October 31, 2005

Det er vel liten tvil om at blogg er fremtidens medium. Fremtidens klasseskiller vil komme til å gå mellom de som behersker bloggen og de som bare kopierer andres. Og helt på bunn finner man de som bare har egen hjemmeside. Man kan etter hvert snakke om hvor mye og lite "bloggkapital" man har. Jeg ser for meg at fremtidige arbeidsgivere vil med få enkle tastetrykk kunne finne ut hvor mye bloggkapital fremtidige jobbsøkere har. Man kan da se på blant annet antall innlegg, besøk, oppdateringer og andre blogger som refererer til bloggen.

Man kan tenke seg et enkelt utregningsystem for bloggkapital: antall timer (t), multiplisert med antall innlegg (i) og referanser (r), dividert med hyppiget av oppdateringer regnet i timer (o). Uttrykt på en annen måte: B = (t x i x r) : i
Dette medfører at om du oppdaterer bloggen minst en gang i timen vil summen divideres med en, og bloggkapitalen vil være høy. Et tips for fremtidens jobbsøkere. Vil du ha flere tips, send en mms (som jo er fremtidens sms) med kodeord TIPS, legg ved et bilde av en pen jente og send hele stasen til 1985.

En mulig modifikasjon av den enkle ligningen over, er å subtrahere antall bursdagshilsener fra summen før man dividerer. (Jeg kommer på dette fordi jeg jo har bursdag i dag). Dette vil mange hevde gir et riktigere bilde av ens bloggkapital.

Man kan tenke seg et nettsted hvor man kan regne ut sin egen bloggkapital. Jeg vil foreløpig kalle den www.bloggle.com. Andre forslag mottas med takk.

Problemstilling: "I hvor stor grad påvirker sosial bakgrunn ens bloggkapital?" Jeg vil gjerne få tilbakemeldinger på denne i ukene som kommer fremover. Max 4000 ord.

Blogging er vel på mange måter det som skiller fremtiden fra nåtiden. Ja, sammen med romskip, da!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home